Баптистерия (Battistero di San Giovanni)


Привет, друзья. Вряд ли вы станете спорить с тем, что Италия – это настоящая сокровищница искусств. Практически в каждом городе этой страны есть хоть одна жемчужина. Во Флоренции их много. Сегодня мы расскажем об одном из главных и самом древнем религиозном сооружении города. Это баптистерий Сан-Джованни или Флорентийский баптистерий.

Италия. Регион Тоскана. Флоренция. Баптистерий Сан-Джовани (Battistero di San Giovanni).

Говоря русским языком, баптистерий это – здание, где совершается таинство крещения (крестильня).

Блок: 1/2 | Кол-во символов: 538
Источник: http://traveltu.ru/evropa/italiya/baptisteriy-san-dzhovanni-vo-florentsii.html

История

Баптистерий является частью Кафедрального собора Санта-Мария-дель-Фьоре, расположенного на Пьяцца дель Дуомо (Соборная площадь).

  • Когда-то само это место было сакральным.
  • Затем, в начале I cтолетия, здесь был возведён храм, посвященный римскому богу войны Марсу.
  • С течением столетий в архитектуру постройки вносились изменения. Здание перестраивалось в соответствии новой вере и традициям моды.
  • К IX веку это уже была базилика.
  • В XI веке, после сноса стен и реконструкции, здание получило знаменитую форму восьмигранника и было освящено римским папой Николаем II.
  • В XII веке оно получило статус баптистерия. В течение этого же столетия здание активно достраивали и обшивали стены мрамором.
  • Известен баптистерий и благодаря готической колокольне Джотто, которая была заложена в XIII веке. Она стоит отдельно от здания крестильни.
  • С IX по XII век баптистерий был одновременно кафедральным собором и крестильней.

Эта универсальность стала причиной появления в здании трех ворот.

И над внешним видом, и над интерьерами собора работали величайшие мастера архитектуры, скульптуры, литья, росписи, мозаики, резьбы по камню.

Интерьер

Интерьер баптистерия поражает великолепием. Чего только стоит роспись потолка и мраморный купол, украшенный византийской мозаикой.

Росписями Небесной Иерархии занимались лучшие мастера XII-XIV веков. Особенно выделяется фреска «Иисус с ангелами».

Окна здания отделаны лепниной, кафедра баптистерия украшена фресками, а скромный декор пола оттеняет богатая роспись потолка.

Всё вместе символизирует счастье небесной жизни и тщету земной.

У одной из стен здания расположен крестильный источник. С IX по XIX столетие здесь проходило таинство крещения всех жителей Флоренции. Среди них поэт Данте. Возможно, поэтому он упомянул этот святой источник в своей Божественной комедии.

Внутри здания находится гробница одного из Медичи, гробница антипапы Иоанна XXIII, 1420 года, работы Донателло и Микелоццо.

Гробница антипапы

Врата

С вратами Battistero di San Giovanni Россию связывают давние и прочные узы «родства».

Так Северные врата Казанского собора, находящегося в Санкт Петербурге, являются точной копией Восточных врат баптистерия. Но панели с рельефами, украшающие двери врат Казанского собора, расположены совершенно в другом порядке. Установлены в начале XIX века.

Северные врата Казанского собора

В Москве, в Государственном музее изобразительных искусств им. А.С. Пушкина (ГМИИ) находится гипсовый слепок с Восточных врат Флорентийского баптистерия, сделанный ещё при основателе музея И.В. Цветаеве, который восхищался их красотой и мастерским исполнением.

Так что посмотреть фрагменты можно и в России, но, конечно, это только представление, т.к. врата отлиты в бронзе и покрыты золотом, что придаёт рельефным сценам объём, живость и блеск.

Когда баптистерий перестраивался, гильдия купцов спонсировала строительство врат. Для работы над ними были приглашены лучшие мастера Италии. Каждый представлял свой проект, но работы начинались только после жесткого отбора.

Южные врата

Их создание было поручено маститому архитектору, скульптору и ювелиру Андреа Пизано.

Для работы над массивными дверями была создана специальная мастерская, в которой под руководством Пизано учились и трудились многие скульпторы и мастера литья. Именно эта мастерская положила начало флорентийской скульптурной школе.

Только для дверей было отлито 28 прямоугольных бронзовых панелей. Сверху особой техникой на них нанесено золотой покрытие.

Поскольку баптистерий посвящен Иоанну Крестителю то 20 сцен рассказывают о его деяниях и жизни. На 8 пластинах изображены аллегорические изображения добродетелей.

Работа над вратами велась 8 лет.

Южные врата

Главным архитектором собора сначала был назначен Арнольфо ди Камбио. В 1334 году он умер и главным архитектором становится Джотто. Джото спроектировал и начал строительство прекрасной звонницы собора 90 — метровой Кампанилы.

В 1337 году он умирает, успев сделать только первый этаж колокольни.

Теперь главным архитектором собора становится Андреа Пизано. Кроме врат, Андреа Пизано занимался зданием клира и дальнейшим возведением башни. По рисункам Джотто Пизано создал серию рельефов нижнего яруса.

В 1348 году во время большой чумы Пизано умер.

Северный портал

В 1401 году на отборочный конкурс свои работы представили такие величины как Донателло и Брунеллески, но строгая комиссия остановила свой выбор на молодом 21 летнем и пока ещё не известном скульпторе Лоренцо Гиберти (к тому времени это был его первый крупный заказ).

В мастерской Гиберти было отлито 28 панелей готического стиля в рамах. Они гармонично сочетаются с Южными вратами Андреа Пизано. На пластинах рельефы со сценами из Нового Завета.

Северные врата

Северные врата

Работа над вратами Северного портала продолжалась по одним источникам 20 лет, по другим 23 года (с 1401 года по 1424 год).

Колонна святого Зиновия

Недалеко от этого входа вы увидите беломраморную колонну с крестом и бронзовым барельефом, на котором изображено цветущее дерево вяза и сцена, рассказывающая о чуде святого Зиновия.

С монументом связано предание: флорентийский епископ был вдохновенным проповедником, творил чудеса и занимался благотворительностью. После смерти святого, 27 декабря 429 года его останки решили перенести из церкви Сан Лоренцо в только что построенный собор святой Репараты.

Процессия горожан несла тело святого через город. По дороге им встретился сухой вяз. Полы плаща святого Зиновия коснулись дерева, и случилось чудо — вяз зацвёл.

На этом месте была установлена памятная колонна. Первая колонна не сохранилась, но на её месте воздвигли новую. Каждый год 27 декабря флорентийцы украшают её зелёными ветвями и цветами.

Самого святого тоже можно увидеть – его фигура в плаще отлита на дверях собора. Взгляд епископа направлен на колонну.

Но вернёмся к вратам баптистерия.

Восточный портал — Райские врата

Ворота Северного портала, созданные Гиберти, принесли ему славу великого мастера и произвели настолько сильное впечатление на современников, что ему поручили выполнить и восточный вход.

Восточный вход всегда соединён с собором или направлен к нему. Врата этого портала по праву считают шедевром. Спустя 50 лет Микеланджело сказал: «Они настолько красивы, что могли бы стать Вратами Рая». С тех пор их так и называют — Porta del Paradiso.

Лоренцо ди Чоне Гиберти, к тому времени уже знаменитый мастер и учитель, помимо цветочных украшений и переходных орнаментов, создал десять парных бронзовых позолоченных барельефных панелей, иллюстрирующих сцены Ветхого завета.

Эти панели украшают внешнюю и внутреннюю стороны врат Восточного портала. Именно они принесли мастеру мировую славу.

Работа над ними продолжалась 27 лет (с 1425 по 1452 год).

  • Вес дверей 400 килограммов
  • Высота 5 метров
  • Ширина каждой створки 1,5 метра

В процессе работы Гиберти отточил технику создания рельефов, создал свою школу, теперь уже всемирно известную, воспитал плеяду мастеров, изобрел оригинальную технику позолоты бронзы, впервые применил законы перспективы, создал другие прекрасные работы, в том числе скульптуры и митру для папы римского Евгения, написал «» — историю искусств Италии в 3-х томах. Собственно, Лоренцо Гиберти стал родоначальником истории искусств как науки.

Стихийные бедствия, мировая война, во время которых двери приходилось снимать и прятать в безопасных местах повредили панели. В 1966 году во время страшного наводнения 5 листов из 10 были оторваны и унесены потоком воды. В 1990 году их заменили точными копиями.

Со временем золото загрязнилось и почернело. После длительной реставрации 10 оригинальных панелей без рамы сейчас находятся в музее Дуомо. А на храме мы видим блестящие копии.

Лоренцо Гиберти прожил 74 года. Из них 47 лет он отдал собору Санта Мария дель Фьоре и его баптистерию.

Всё это дало право мастеру поместить своё изображение на врата Рая. На створках дверей вы увидите два бронзовых медальона. Они играют роль дверных ручек. В них Гиберти разместил свой портрет и портрет помогавшего ему в работе племянника. Там же можно прочитать надпись на латыни «Восторгайся с каким искусством сделано!»

Музей собора

При соборе есть целый музей Dell’Opera Museo Del Duomo, где хранятся оригиналы работ средневековых мастеров, украшавших храм.

Часть внешних и внутренних фрагментов, в том числе и врата баптистерия, после двадцатисемилетней реставрации, также хранятся в музее, т.к. сохранить их первозданность можно только в закрытом помещении.

Мало того, 10 панелей Райских врат, выложенные в ряд, лежат в музее в контейнерах с азотом.

Врата, которые мы видим на крестильне – великолепная точная копия, выполненная флорентийской мастерской Энрико Маринелли в 1990 году.

  • Начало первой фазы реставрационных работ — 1947 год.
  • Окончание 1990 год.

Видео о Баптистерии Сан Джованни

Время работы

Вход в баптистерий открыт ежедневно.

  • С понедельника по субботу с 11:15 до 19:00
  • В воскресенье с 8:30 до 14:00

Сколько стоит

Стандартный билет стоит 5 евро

Официальный сайт: www.operaduomo.firenze.it

На сайте есть подробная история строительства собора, выполненная как древо, где указаны годы каждого этапа работы и имена мастеров.

Как добраться

Крестильня находится на площади Дуомо. Доехать до нее можно автобусами 17, 6, 23, 36, 37, 71.

Адрес: PiazzadelDuomo

Баптистерий на карте

Спасибо, что вы читаете наш блог. Подписывайтесь на новые рассылки, делитесь с друзьями полезной информацией.До скорого!

Блок: 2/2 | Кол-во символов: 9455
Источник: http://traveltu.ru/evropa/italiya/baptisteriy-san-dzhovanni-vo-florentsii.html

History


Early history

Illustration from Villani’s Nuova Cronica, showing Totila razing the walls of Florence in the 6th century, leaving the Baptistery intact

It was long believed that the Baptistery was originally a Roman temple dedicated to Mars, the tutelary god of the old Florence. The chronicler Giovanni Villani reported this medieval Florentine legend in his fourteenth-century Nuova Cronica on the history of Florence. However, twentieth-century excavations have shown that there was a first-century Roman wall running through the piazza with the Baptistery, which may have been built on the remains of a Roman guard tower on the corner of this wall, or possibly another Roman building. It is, however, certain that a first octagonal baptistery was erected here in the late fourth or early fifth century. It was replaced or altered by another early Christian baptistery in the sixth century. Its construction is attributed to Theodolinda, queen of the Lombards (570-628) to seal the conversion of her husband, King Authari.

Octagonal design

The octagon had been a common shape for baptisteries for many centuries since early Christian times. The number eight is a symbol of regeneration in Christianity, signifying the six days of creation, the Day of Rest, and a day of re-creation through the Sacrament of Baptism. Other early examples are the Lateran Baptistery (440) that provided a model for others throughout Italy, the Church of the Saints Sergius and Bacchus (527-536) in Constantinople and the Basilica of San Vitale in Ravenna (548).

The earlier baptistery was the city’s second basilica after San Lorenzo, outside the northern city wall, and predates the church Santa Reparata. It was first recorded as such on 4 March 897, when the Count Palatine and envoy of the Holy Roman Emperor sat there to administer justice. The granite pilasters were probably taken from the Roman forum sited at the location of the present Piazza della Repubblica. At that time, the baptistery was surrounded by a cemetery with Roman sarcophagi, used by important Florentine families as tombs (now in the Museo dell’Opera del Duomo).

Construction

The present much larger Baptistery was built in Romanesque style around 1059, evidence of the growing economic and political importance of Florence. It was reconsecrated on by Pope Nicholas II, a Florentine. According to legend, the marbles were brought from Fiesole, conquered by Florence in 1078. Other marble came from ancient structures. The construction was finished in 1128.

An octagonal lantern was added to the pavilion roof around 1150. It was enlarged with a rectangular entrance porch in 1202, leading into the original western entrance of the building, that became an apse, after the opening of the eastern door, facing the western door by Lorenzo Ghiberti of the cathedral in the 15th century. On the corners, under the roof, are monstrous lion heads with a human head under their claws. They are early representations of Marzocco, the heraldic Florentine lion (the symbol of Mars, the god of war, the original male protector of Florentia, protecting a lily or iris, the symbol of the original female patron of the town (Flora, the fertile agricultural earth goddess).

Between the fourteenth and sixteenth centuries, three bronze double doors were added, with bronze and marble statues above them. This gives an indication that the Baptistery, at that time, was at least equal to the neighbouring cathedral in importance.

Блок: 2/8 | Кол-во символов: 3487
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Baptistery

Ворота

Первым свою руку к украшению порталов приложил талантливый средневековый мастер Андреа Пизано (Andrea Pisano). Его заботам были вверены бронзовые двери, иначе именуемые Южными воротами в крестильный дом. Работа над Южными воротами заняла 6 долгих лет, начиная с 1330 года. На золотистой бронзовой поверхности створок Пизано выгравировал сцены из жития Иоанна крестителя, снабдив их аллегорическими изображениями Добродетелей. 28 картин, сработанных не без помощи ювелирных дел мастеров, вызывают восхищение и трепет у гостей Флоренции.

Battistero_di_San_Giovanni_3

Северный вход в Баптистерий Святого Иоанна после длительного и напряженного конкурса получил в свое распоряжение Лоренцо Гиберти (Lorenzo Ghiberti).

Одним из проигравших соперников оказался сам Бруннелески, автор непревзойденного купола Кафедрального собора Дуомо. Гиберти корпел над Северными воротами с 1401 по 1424 года, покрыв их рисунками на тему Нового Завета и Евангелия.

Неподалеку Северных ворот находится колонна, посвященная первому епископу флорентийскому Святому Зиновию. Его мощи были помещены в Дуомо, где и хранятся по нынешний день. По преданию местных жителей, гробница с останками святого заставила зазеленеть старый вяз, посреди суровой зимы. На месте того чудесного вяза впоследствии был установлен мраморный монумент.

Северные ворота настолько впечатлили заказчиков из гильдии торговцев, что Лоренцо Гиберти практически без проволочек приступил к работе над третьим порталом баптистерия, Восточным. Полет творческой мысли мастера был настолько всеобъемлющ, что ему понадобилась собственная мастерская по работе с бронзой. Общий период работы над Восточными воротами составил 27 лет. На деньги, выделенные гильдией купцов, Гиберти создал настоящие Ворота Рая.

Лоренцо Гиберти ворота рая Флоренция

Восточные врата разделены на 10 отдельных картин из бронзы, каждая размером 5 на 2. Все картины – иллюстрация историй из Ветхого Завета, в обрамлении ликов святых. Легенда гласит, что название «Врата Рая» Восточному входу в баптистерий дал сам Микеланджело, пораженный отточенностью деталей и красотой выполненных рисунков. А сияние свежее обработанной бронзы только дополнило невероятные впечатления от створок ворот.

Блок: 3/5 | Кол-во символов: 2148
Источник: https://Italy4.me/toscana/florence/battistero-di-san-giovanni.html

Exterior


Design

View from the outside with the south doors

The Baptistery has eight equal sides with a rectangular addition on the west side. The sides, originally constructed in sandstone, are clad in geometrically patterned colored marble, white Carrara marble with green Prato marble inlay, reworked in Romanesque style between 1059 and 1128. The pilasters on each corner, originally in grey stone, were decorated with white and dark green marble in a zebra-like pattern by Arnolfo di Cambio in 1293. The style of this church would serve as a prototype, influencing many architects, such as Leone Battista Alberti, in their design of Renaissance churches in Tuscany.

The exterior is also ornamented with a number of artistically significant statues by Andrea Sansovino (above the Gates of Paradise), Giovan Francesco Rustici, Vincenzo Danti (above the south doors) and others.

The design work on the sides is arranged in groupings of three, starting with three distinct horizontal sections. The middle section features three blind arches on each side, each arch containing a window. These have alternate pointed and semicircular tympani. Below each window is a stylized arch design. In the upper fascia, there are also three small windows, each one in the center block of a three-panel design.

The apse was originally semicircular, but it was made rectangular in 1202.

Baptistery doors

Andrea Pisano

South doors (detail) by Andrea Pisano

South doors (detail) by Andrea Pisano

As recommended by Giotto, Andrea Pisano was awarded the commission to design the first set of doors in 1329. The south doors were originally installed on the east side, facing the Duomo, and were transferred to their present location in 1452. The bronze-casting and gilding was done by the Venetian Leonardo d’Avanzo, widely recognized as one of the best bronze smiths in Europe. This took six years, the doors being completed in 1336. These proto-Renaissance doors consist of 28 quatrefoil panels, with the twenty top panels depicting scenes from the life of St. John the Baptist. The eight lower panels depict the eight virtues of hope, faith, charity, humility, fortitude, temperance, justice and prudence. The moulded reliefs in the doorcase were added by Lorenzo Ghiberti in 1452. There is a Latin inscription on top of the door: «Andreas Ugolini Nini de Pisis me fecit A.D. MCCCXXX» (Andrea Pisano made me in 1330).

The group of bronze statues above the gate depict The Beheading of St John the Baptist. It is the masterwork of Vincenzo Danti from 1571.

Lorenzo Ghiberti

North doors by Lorenzo Ghiberti

East doors, or Gates of Paradise, by Lorenzo Ghiberti

In 1401, a competition was announced by the Arte di Calimala (Cloth Importers Guild) to design doors which would eventually be placed on the north side of the baptistery. (The original location for these doors was the east side of the baptistery, but the doors were moved to the north side of the baptistery after Ghiberti completed his second commission, known as the Gates of Paradise.)

These north doors would serve as a votive offering to celebrate the sparing of Florence from relatively recent scourges such as the Black Death in 1348. Many artists competed for this commission and a jury selected seven semi-finalists. These finalists include Lorenzo Ghiberti, Filippo Brunelleschi, Donatello and Jacopo della Quercia, with 21-year-old Ghiberti winning the commission. At the time of judging, only Ghiberti and Brunelleschi were finalists, and when the judges could not decide, they were assigned to work together on them. Brunelleschi’s pride got in the way, and he went to Rome to study architecture leaving Ghiberti to work on the doors himself. Ghiberti’s autobiography, however, claimed that he had won, «without a single dissenting voice.» The original designs of The Sacrifice of Isaac by Ghiberti and Brunelleschi are on display in the museum of the Bargello.

It took Ghiberti 21 years to complete these doors. These gilded bronze doors consist of twenty-eight panels, with twenty panels depicting the life of Christ from the New Testament. The eight lower panels show the four evangelists and the Church Fathers Saint Ambrose, Saint Jerome, Saint Gregory and Saint Augustine. The panels are surrounded by a framework of foliage in the door case and gilded busts of prophets and sibyls at the intersections of the panels. Originally installed on the east side, in place of Pisano’s doors, they were later moved to the north side. They are described by the art historian Antonio Paolucci as «the most important event in the history of Florentine art in the first quarter of the 15th century».

The bronze statues over the northern gate depict John the Baptist preaching to a Pharisee and Sadducee. They were sculpted by Francesco Rustici and are superior to any sculpture he did before. Rustici may have been aided in his design by Leonardo da Vinci, who assisted him in the choice of his tools.

Ghiberti was now widely recognized as a celebrity and the top artist in this field. He was showered with commissions, even from the pope. In 1425 he got a second commission, this time for the east doors of the baptistery, on which he and his workshop (including Michelozzo and Benozzo Gozzoli) toiled for 27 years, excelling themselves. These had ten panels depicting scenes from the Old Testament, and were in turn installed on the east side. The panels are large rectangles and are no longer embedded in the traditional Gothic quatrefoil, as in the previous doors. Ghiberti employed the recently discovered principles of perspective to give depth to his compositions. Each panel depicts more than one episode. In «The Story of Joseph» is portrayed the narrative scheme of Joseph Cast by His Brethren into the Well, Joseph Sold to the Merchants, The merchants delivering Joseph to the pharaoh, Joseph Interpreting the Pharaoh’s dream, The Pharaoh Paying him Honour, Jacob Sends His Sons to Egypt and Joseph Recognizes His Brothers and Returns Home. According to Vasari’s Lives, this panel was the most difficult and also the most beautiful. The figures are distributed in very low relief in a perspective space (a technique invented by Donatello and called rilievo schiacciato, which literally means «flattened relief».) Ghiberti uses different sculptural techniques, from incised lines to almost free-standing figure sculpture, within the panels, further accentuating the sense of space.

The panels are included in a richly decorated gilt framework of foliage and fruit, many statuettes of prophets and 24 busts. The two central busts are portraits of the artist and of his father, Bartolomeo Ghiberti.

Although the overall quality of the casting is exquisite, some mistakes have been made. For example, in panel 15 of the north doors (Flagellation) the casting of the second column in the front row has been mistakenly overlaid over an arm, so that one of the flagellators looks trapped in stone, with his hand sticking out of it.

Michelangelo referred to these doors as fit to be the Gates of Paradise (It. Porte del Paradiso), and they are still invariably referred to by this name. Giorgio Vasari described them a century later as «undeniably perfect in every way and must rank as the finest masterpiece ever created». Ghiberti himself said they were «the most singular work that I have ever made».

Preservation of original art

The Gates of Paradise situated in the Baptistery are a copy of the originals, substituted in 1990 to preserve the panels after over five hundred years of exposure and damage. To protect the original panels for the future, the panels are being restored and kept in a dry environment in the Museo dell’Opera del Duomo, the museum of the Duomo’s art and sculpture. Some of the original panels are on view in the museum; the remaining original panels are being restored and cleaned using lasers in lieu of potentially damaging chemical baths. Three original panels made a US tour in 2007-2008, and then were reunited in a frame and hermetically sealed with the intention of making the panels appear in the context of the doors for public viewing. One of the few copies made in the 1940s is installed in Grace Cathedral, in San Francisco; copies of the doors are also crafted for the Kazan Cathedral in Saint Petersburg, Russia and in 2017 for the Nelson-Atkins Museum of Art in Kansas City, Missouri.

Other contributors

The two porphyry columns on each side of the Gates of Paradise were plundered by the Pisans in Majorca and given in gratitude to the Florentines in 1114 for protecting their city against Lucca while the Pisan fleet was conquering the island.

The Gates of Paradise are surmounted by a (copy of a) group of statues portraying the Baptism of Christ by Andrea Sansovino. The originals are in the Museo dell’Opera del Duomo. He then left to Rome to work on a new commission, leaving these statues unfinished. Work on these statues was continued much later in 1569 by Vincenzo Danti, a sculptor from the school of Michelangelo. At his death in 1576 the group was almost finished. The group was finally completed with the addition of an angel by Innocenzo Spinazzi in 1792.

Panels

South doors (Andrea Pisano):

  •  1. The angel announces to Zachariah.
  •  2. Zachariah is struck mute
  •  3. Visitation
  •  4. Birth of the Baptist.
  •  5. Zachariah writes the boy’s name.
  •  6. St John as boy in the desert.
  •  7. He preaches to the Pharisees.
  •  8. He announces Christ.
  •  9. Baptism of his disciples.
  • 10. Baptism of Jesus.
  • 11. St John reprimands Herod Antipas.
  • 12. Incarceration of St. John.
  • 13. The disciples visit St. John.
  • 14. The disciples visit Jesus.
  • 15. Dance of Salome.
  • 16. Decapitation of St. John.
  • 17. Presentation of St John’s head to Herod Antipas.
  • 18. Salome takes the head to Herodias
  • 19. Transport of the body of St. John.
  • 20. Burial.
  •  A. Hope
  •  B. Faith
  •  C. Charity
  •  D. Humility
  •  E. Fortitude
  •  F. Temperance
  •  G. Justice
  •  H. Prudence

North doors (Lorenzo Ghiberti):

  •  1. Annunciation.
  •  2. Nativity.
  •  3. Adoration of the magi.
  •  4. Dispute with the doctors.
  •  5. Baptism of Christ.
  •  6. Temptation of Christ
  •  7. Chasing the merchants from the Temple.
  •  8. Jesus walking on water and saving Peter.
  •  9. Transfiguration.
  • 10. Resurrection of Lazarus.
  • 11. Entry of Jesus in Jerusalem.
  • 12. Last Supper.
  • 13. Agony in the Garden.
  • 14. Christ captured.
  • 15. Flagellation.
  • 16. Jesus before Pilate.
  • 17. Ascent to Calvary.
  • 18. Crucifixion.
  • 19. Resurrection.
  • 20. Pentecost.
  •  A. St. John Evangelist.
  •  B. St. Matthew
  •  C. St. Luke
  •  D. St. Mark
  •  E. St. Ambrose
  •  F. St. Jerome
  •  G. St. Gregory
  •  H. St. Augustine.

East doors, the Gates of Paradise (Lorenzo Ghiberti):

  •  1. Adam and Eve
  •  2. Cain and Abel
  •  3. Noah
  •  4. Abraham
  •  5. Isaac with Esau and Jacob
  •  6. Joseph
  •  7. Moses
  •  8. Joshua
  •  9. David
  • 10. Solomon and the Queen of Sheba.

Images from the doors

Reproduction examples in situ

  • Gates of Paradise, Self-portrait bust of artist

  • Gates of Paradise, The Story of Joseph

  • Gates of Paradise, The Story of Abraham

  • Gates of Paradise, The Story of Adam and Eve

A copy of the Gates of Paradise in The Harris Museum, Preston, UK

  • Florence Baptistery Door Copy - Harris Museum.jpg

Блок: 3/8 | Кол-во символов: 11091
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Baptistery

Внутреннее убранство

Внешняя отделка трехъярусного баптистерия удачно гармонирует с устремленной ввысь колокольней Джотто и зданием Кафедрального собора Санта-Мария-дела-Фьоре. Однако внутренний декор крестильного здания поражает глубиной проработки и огромной ценностью.

Battistero_di_San_Giovanni_2

Белый мраморный купол баптистерия изнутри представляет собой просто фантастическое зрелище. Восемь потолочных граней сходятся в одной точке – крошечном пятачке естественного света, высоко под самым фонарем-лантерной. Лучи дневного света наполняют объемом красивейшие во всей Флоренции и Тоскане фрески. Росписью потолка занимались различные итальянские мастера в период с 13 по 14 столетия.

Battistero_di_San_Giovanni_6

Особенно выделяется образ Иисуса, окруженный ангелами небесными, делами мирскими и грехами смертными. Сцена страшного суда занимает три смежных грани купола. Остальные плоскости расписаны сценами из священного писания. Здесь можно полюбоваться на сотворение жизни на Земле, а также Небесную Иерархию, отыскать фигуры Иоанна Крестителя и Девы Марии. Особый вклад в создание фресок внес художник Коппо ди Марковальдо (Coppo di Marcovaldo).

Battistero_di_San_Giovanni_4

Купол от стеновой части отделяет узкий горизонтальный ярус, украшенный окошками и ликами святых. Стены, или так называемый, нижний ордер здания, имеют классическую романскую отделку. То есть вертикальное разделение пространства благодаря колоннам. Парные окна с округлыми арками отделаны причудливой лепниной и несут более декоративную нагрузку, чем функциональную.

Если опустить взгляд еще ниже, то можно насладиться сочетанием колон и крупного геометрического орнамента. Этот ансамбль органично связывает богато расписанный потолок и скромный декор пола.

Не оставит равнодушным посетителей кафедра баптистерия, украшенная фресками конца 13 века. Также внутри крестильни Святого Иоанна находятся саркофаг епископа Раньери и мемориал Иоанна XXIII. Над созданием гробницы самопровозглашенного папы потрудились сразу два талантливых итальянца – Микелоццо и Донателло.

У стены баптистерия скромно расположился крестильный источник. Именно ему обязаны многие поколения флорентинцев обрядом посвящения в католическую веру. С 9 века и вплоть до конца 19 столетия два раза в год в этом источнике совершалось таинство крещения. В свое время Данте Алигьери был настолько впечатлен величием баптистерия, что упомянул крестильный источник в своем самом значительном произведении, Божественной комедии.

В качестве особой памятки о прошлом великого города, в здании баптистерия находится гробница одного из представителей семейства Медичи. Еще одна приятная деталь – деревянная статуя Магдалены, выполненная мастером Донателло в средине 15 века.

отели во Флоренции

Блок: 4/5 | Кол-во символов: 2642
Источник: https://Italy4.me/toscana/florence/battistero-di-san-giovanni.html

Interior


The interior, which is rather dark, is divided into a lower part with columns and pilasters and an upper part with a walkway. The Florentines didn’t spare any trouble or expense in decorating the baptistery. The interior walls are clad in dark green and white marble with inlaid geometrical patterns. The niches are separated by monolithic columns of Sardinian granite. The marble revetment of the interior was begun in the second half of the eleventh century.

The building contains the monumental tomb of Antipope John XXIII by Donatello and Michelozzo Michelozzi. A gilt statue, with the face turned to the spectator, reposes on a deathbed, supported by two lions, under a canopy of gilt drapery. He had bequeathed several relics and his great wealth to this baptistery. Such a monument with a baldachin was a first in the Renaissance.

The mosaic marble pavement was begun in 1209. The geometric patterns in the floor are complex. Some show us oriental zodiac motifs, such as the slab of the astrologer Strozzo Strozzi. There was an octagonal font, its base still clearly visible in the middle of the floor. This font, which once stood in the church of Santa Reparata, was installed here in 1128. Dante is said to have broken one of the lower basins while rescuing a child from drowning. The font was removed in 1571 on orders from the grand duke Francesco I de’ Medici. The present, and much smaller, octagonal font stands near the south entrance. It was installed in 1658 but is probably much older. The reliefs are attributed to Andrea Pisano or his school.

Блок: 4/8 | Кол-во символов: 1575
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Baptistery

Mosaic ceiling

The Baptistery is crowned by a magnificent mosaic ceiling. It was created over the course of a century in several different phases. The oldest parts are the upper zone of the dome with the hierarchy of angels (2,3), the Last Judgment on the three western segments of the dome (1) and the mosaic above the rectangular chapel on the western side. An inscription in the mosaic above the western rectangular chapel states the date of the beginning of the work and the name of the artist. According to this inscription, work on the mosaic began in 1225 by the Franciscan friar Jacobus. The artist was previously falsely identified to be the Roman mosaicist Jacopo Torriti, who was active around 1300. In accordance with his style, Jacobus was trained in Venice and strongly influenced by the Byzantine art of the early to mid-thirteenth century. Since the inscription also names Emperor Frederick II, the inscription and the completion of the first phase of mosaics must fall within the Ghibelline phase of Florentine rule between 1238 and 1250.

The Last Judgment, created by Jacobus and his workshop, was the largest and most important spiritual image created in the Baptistery. It shows a gigantic majestic Christ and angels with the instruments of the passion at each side (formerly attributed to the painter Coppo di Marcovaldo), the rewards of the saved leaving their tomb in joy (at Christ’s right hand), and the punishments of the damned (at Christ’s left hand). This last part is particularly famous: evil doers are burnt by fire, roasted on spits, crushed with stones, bitten by snakes, gnawed and chewed by hideous beasts.

The other scenes on the lower zones of the five eastern sections of the dome depict different stories in horizontal tiers of mosaic : (starting at the top) stories from the Book of Genesis; stories of Joseph; stories of Mary and the Christ and finally in the lower tier : stories of Saint John the Baptist, patron saint of the church. A total of sixty pictures originated in the last decade of the thirteenth century. The key artists employed were Corso di Buono and Cimabue. It is the most important narrative cycle of Florentine art before Giotto.

In the drum under the dome many heads of prophets are depicted. Some chapels of the gallery are also decorated with mosaic. These parts were executed around 1330 by mosaicists from Siena.

Plan of the mosaic ceiling : 1. Last Judgement. 2. Lantern. 3. Choirs of Angels. 4. Stories from the Book of Genesis. 5. Stories of Joseph. 6. Stories of Mary and Christ. 7. Stories of St. John the Baptist.

Composite image of all eight sides of the ceiling counter-clockwise from Christ.

Блок: 5/8 | Кол-во символов: 2670
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Baptistery

Further reading


  • Wirtz, Rolf C. (2005). Kunst & Architectur, Florenz. Tandem verlag.
  • Jepson, Tim. The National Geographic Traveler. Florence & Tuscany. National Geographic Society.
  • Montrésor, Carlo (2000). The Opera del Duomo Museum in Florence. Mandragora.
  • Clark, Kenneth; David Finn. The Florence Baptistry Doors.
  • Radke, Gary. The Gates of Paradise: Lorenzo Ghiberti’s Renaissance Masterpiece (High Museum of Art Series).
  • Mayer, Yakov Z. Crying at the Florence Baptistery Entrance: A Testimony of a Traveling Jew. Renaissance Studies.

Coordinates: 43°46′24″N 11°15′17″E / 43.773224°N 11.254602°E

Блок: 8/8 | Кол-во символов: 614
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Baptistery

Кол-во блоков: 15 | Общее кол-во символов: 38957
Количество использованных доноров: 5
Информация по каждому донору:

  1. https://Italy4.me/toscana/florence/battistero-di-san-giovanni.html: использовано 2 блоков из 5, кол-во символов 4790 (12%)
  2. http://traveltu.ru/evropa/italiya/baptisteriy-san-dzhovanni-vo-florentsii.html: использовано 2 блоков из 2, кол-во символов 9993 (26%)
  3. https://tonkosti.ru/%D0%91%D0%B0%D0%BF%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%B9_%D0%A1%D0%B0%D0%BD-%D0%94%D0%B6%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B8: использовано 1 блоков из 2, кол-во символов 943 (2%)
  4. https://selfguide.ru/italy/florence/main-attractions/battistero-di-san-giovanni/: использовано 2 блоков из 4, кол-во символов 3794 (10%)
  5. https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Baptistery: использовано 5 блоков из 8, кол-во символов 19437 (50%)




Поделитесь в соц.сетях:

Оцените статью:

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд (Пока оценок нет)
Загрузка...

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *